
RAPPORT: Geven in Nederland 2015 Samenvatting
In 2013 geeft ruim 70% van de bedrijven aan goede doelen via sponsoring en/of gif- ten. Dit percentage komt nagenoeg overeen met dat van twee jaar daarvoor, toen het 71% was. Volgens onze schattingen wordt in 2013 relatief iets minder gesponsord en iets meer gegeven dan in 2011, maar er is geen sprake van een verdere achteruitgang zoals in 2011 – ten opzichte van 2009. Het bedrijfsleven blijft een belangrijke bron van filantropie voor de verschillende doelen.
Sport is het belangrijkste doel waaraan bedrijven geld willen spenderen in de vorm van sponsoring en giften. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat sport en recreatie in absolute zin minder geld heeft ontvangen dan in eerdere jaren en dat de breedte van de steun voor sport en recreatie in deze steekproef ook minder was dan in eerdere edities. Het percentage bedrijven dat sponsort en/of geeft voor sport en recreatie is lager dan in eerdere edities.
Bedrijven lijken ervoor te kiezen filantropie niet ‘strategisch’ in te zetten. Een grote meerderheid van de bedrijven heeft geen geefbeleid en slechts een kleine groep bedrij- ven communiceert over de filantropische activiteiten naar externe partijen of naar groepen binnen de organisatie. Bedrijven die wel een geefbeleid hebben, opereren ‘strategischer’: zij communiceren vaker, maar het voordeel voor de doelen is dat de bedragen die deze bedrijven geven relatief groter zijn.
(Uit: Reed Business: Geven in Nederland 2015 – Giften, Nalatenschappen, Sponsoring en Vrijwilligerswerk)
Kik hier voor de volledige samenvatting van Geven in Nederland 2015